Siirry suoraan sisältöön

Kinko (Kingi) koostuu useasta kierroksesta

  • tehnyt
Kinko (Kingi) koostuu useasta kierroksesta

Kinko, jota kutsutaan myös nimellä Kingi ja se kuuluu samaan peliperheeseen kuin Barbu. Kinko koostuu monesta tikkipelikierroksesta ja sillä on erilaiset säännöt liittyen pisteenlaskuun. Sitä voi pelata nykyään myös verkossa ja paneudumme tässä artikkelissa tarkemmin Kinkon sääntöihin ja pelin kulkuun.

Kinko ei välttämättä ole jokaiselle pelaajalle tuttu peli, mutta se on saanut suhteellista suosiota Suomessa eri urheiluseuroissa ja se on varsinkin pelimatkojen ajanvietteenä suosittu. Kinko sujuu pelinä parhaimmillaan neljällä tai viidellä pelaajalla, joten jos pelimatkoilla muut korttipelit on käyty läpi, voi Kinkoa harkita vaihtoehdoksi.

Kinkon tavoitteena on Barbun tapaa vältellä tiettyjen korttien keräämistä. Kortteja vältellään kierroksesta riippuen ja tässä misääripelissä on myös kierroksia, jossa pyritään keräämään pisteitä. Voittaja on se, joka on saanut kerättyä eniten pisteitä.

Jokaisen kierroksen aikana koko korttipakka jaetaan pelaajien kesken tasan. Jos tarve vaatii, poistetaan pakasta kakkosia sen verran, että pakka voidaan jakaa tasan kaikkien pelaajien kesken. Jos pelaajia on kolme, poistetaan pakasta kaikki kakkoskortit, kun taas viiden hengen pelissä poistetaan kaksi mustaa kakkosta. Jakovuoro etenee myötäpäivään ja ässä toimii pakan isoimpana korttina.

Kinko-pelin kulku

Kingon aloittaa etukäsi ja pelin jokaisella kierroksella on pitää suorittaa maantunto. Valttikierroksien aikana tulee käytäntöön myös valttipakko ja ylimenopakko. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pelaajan pitää voittaa aikaisemmin pelatut kortit mahdollisuuksien mukaan. Suurin pelattu kortti ajettua maata voittaa tikin ja voittaja ajaa seuraavaan tikkiin.

Kierrokset kulkeutuvat seuraavanlaisesti:

  1. Kaikista: jokainen voitettu tikki aiheuttaa miinuspisteen
  2. Pojat: jokainen kerätty sotamies ja kuningas aiheuttaa miinuspisteen
  3. Tytöt: jokainen kerätty kuningatar aiheuttaa kaksi miinuspisteen
  4. Hertta: jokainen kerätty hertta aiheuttaa miinuspisteen. Herttaa saa ajaa tikkiin vasta sen jälkeen kuin kädessä ei ole muita maita. Jos ajettua maata ei ole kädessä, saa herttaa sakata vapaasti tikkiin.
  5. Seitsemäs ja viimeinen: sekä seitsemäs ja viimeinen tikki aiheuttavat kolme miinuspistettä
  6. Kinko, eli herttakuningas: Kinko aiheuttaa miinuksia pelaajien lukumäärän verran. Herttaa saa ajaa tikkiin vasta sen jälkeen, kun kädessä ei ole muita maita. Kinko pitää sakata tikkiin välittömästi, kun se on mahdollista. Tämä jälkeen jako loppuu.

Kinkon valttikierrokset ja pelin voittaja

Sen jälkeen on vuorossa valttikierrokset, jotka kohdistuvat yksi jokaista pelaajaa kohden. Valttikierroksilla jokainen voitettu tukki tuottaa pisteen. Peli sisältää ylimenopakon ja valttipakon. Tämä tarkoittaa, että pelissä on mentävä yli ja jos ajettua maata ei löydy, on pelattava mahdollisuuksien mukaan valttia.

Pelaaja, joka aloittaa kierroksen on etukäden asemassa ja saa valita valtin. Muilla pelaajilla on kuitenkin mahdollisuus ostaa itselleen oikeuden valita valtti, jos he maksavat siitä pisteitä.

Kierroksen etukädestä eli aloittajasta seuraava tarjoaa ensin pisteitä. Hänellä on mahdollisuus myös passata. Huutokauppa jatkuu siihen saakka, kunnes kaikki ovat yhtä pelaajaa lukuun ottamatta passanneet. Tämän jälkeen etukädellä on mahdollisuus joko hyväksyä tai hylätä tarjous.

Etukäsi tai pelaaja, joka on tehnyt korkeimman tarjouksen, nimeää valtin, jos kukaan muu ei ole tarjonnut. Pelissä on mahdollisuus nimetä myös valtiton peli ja pelaaja, joka on tehnyt korkeimman tarjouksen, aloittaa pelaamisen.

Kun kierros on pelattu, on pisteiden laskun aika. Jos joku on ostanut oikeuden valita valtin, on hänen vuoronsa maksaa pisteitä etukädelle tarjouksensa osoittamalla summalla. Kun kaikki valttikierrokset on käyty läpi, lasketaan yhteen kaikkien kierrosten pisteet ja voittaja on se, joka on kerännyt eniten pisteitä.