Korttipelit » Peliblogi » Kokkolassa suosittu Pidro on mielenkiintoinen korttipeli

Kokkolassa suosittu Pidro on mielenkiintoinen korttipeli

  • Janne 
Kokkolassa suosittu Pidro on mielenkiintoinen korttipeli

Pidro on paripeli, jossa pelaa neljä pelaajaa. Sitä pelataan Suomessa erityisesti Kokkolan seuduilla, mutta sen juuret juontavat suureen maailmaan, Yhdysvaltoihin ja 1800-luvun loppupuolella. Suosio on kuitenkin hiipunut vuosien saatossa, mutta se nauttii erityisestä suosiota Louisianassa, Nicaragussa ja Suomen Kokkolassa. Syvennymme tämän erikoisen pelin maailmaan, jota voi nykyään pelata verkossakin.

Pidro tunnetaan myös nimellä Pitro ja sen edeltäjänä tunnettiin Pedro, joka oli 1800-luvun lopussa erittäin suosittu Yhdysvalloissa. Sen suosio on hieman hiipunut 1900-luvulle tultaessa, mutta pelin ympärillä pyörii omanlaisensa piirinsä. Pidron suosio on keskittynyt tiettyihin paikkoihin ja sen tunnetaan erityisen hyvin Louisianassa, Nicaraguassa ja Kokkolassa.

Pidroa pelataan pareittain. Kaksi paria pelaa toisia vastaan ja joukkueiden tavoitteena on kerätä pisteitä pelin aikana. Pisteitä kerätään voittamalla pistekortteja tikeissä, mutta pelissä pelataan kuitenkin vain valtit. Se on siis hieman erilainen, jos vertailun kohteena ovat muut perinteisemmät korttipelit, mutta seurapelinä Pidro saattaa toimia erinomaisesti.

Pidron pistekortit

Pidrossa on käytössä erilaisia pistekortteja. Ne ovat valteista ässä, sotilas, kymppi ja kakkonen, jotka toimivat yhden pisteen kortteina. Valttimaan viitosesta saa viisi pistettä, samoin toinen samanvärinen viitonen tuo viisi pistettä. Pelissä on tarjolla yhteensä 14 pistettä. Muut pisteet on voitettava tikeissä, mutta valttikakkosen pisteen saa joukkue, jolle jaetaan kortti.

Valtin ohessa samanvärinen viitonen toimii niin ikään valttina ja se asettuu kyseisessä arvojonossa pitron jälkeen. Korttien arvojärjestys on muutoin tavallinen: ässä on korkein ja kakkonen pienin. Viitosetkin ovat normaalilla paikallaan.

Pidron korttien jako

Pidron kortit jaetaan siten, että pelaajat saavat kolmen kortin nipuissa yhdeksän korttia. Nämä toimivat käsikortteina, jotka saa katsoa. Pelaajille jaetaan tämän lisäksi neljä apukorttia kuvapuoli alaspäin, mutta niitä ei saa vielä tässä vaiheessa katsoa. Apukorttien jakaminen aloitetaan jakajasta, kun muuten kortit jaetaan normaalisti etukädestä alkaen.

Pidro-pelin huutaminen alkaa etukädestä. Joukkueiden tulee luvata, kuinka monta pistettä ne saavat valitulla valtilla. Maata ei tule vielä ilmoittaa, vaan tässä vaiheessa luvataan ainoastaan pistemäärä. Pienin huuto voi olla kuusi pistettä, korkein puolestaan 14 pistettä. Myös passaaminen on mahdollista ja jokaisella pelaajalla on ainoastaan yksi tarjous huutamista varten.

Jakajalle koituu pakkohuuto, jos kukaan muu ei huuda. Tällöin jakajan pitää luvata vähintään kuusi pistettä. Tämän lisäksi pelissä voi huutaa 28 pistettä, jos kädessä on niin sanotut varmat pisteet. Varmat pisteet katsotaan mahdollisiksi, jos kädessä on aiotun valttimaan ässä ja kakkonen.

Jos parivaljakko huutaa 28 pistettä ja kerää kaikki 14, saa joukkue pisteet tuplana. Jakajalla on mahdollisuus ylittää 28 pisteen huudon, jos hän huutaa itselleen 28 pistettä.

Pidron kulku

Pelaaja, joka on luvannut korkeimman huudon, ilmoittaa maan, jolla peliä pelataan. Pelaajat saavat tässä vaiheessa tarkistaa apukortit. Käteen pitää jäädä kuusi korttia ja loput kortit jätetään pois kuvapuoli alaspäin. Jos pelaajalla on valttimaata alle kuusi korttia, täytetään käsi muilla korteilla.

Jos valtteja on yli kuusi, pitää ylimääräiset myydä pois. Kortit asetetaan pöydälle kuvapuoli ylöspäin, eikä kukaan pelaa niitä kyseisellä kierroksella. Lisäksi pistekortteja ei ole luvallista myydä.

Se, joka huutaa ylin, aloittaa varsinaisen pelin. Ne kortit, jotka on pelattu, jätetään pelaajan eteen kuvapuoli ylöspäin. Pelissä on sangen epätavallinen ja erittäin ehdoton maantuntopakko. Maa, joka on valittu valtiksi, on ainoa maa, jota ei saa pelata. Muiden maiden kortit ovat kädessä ainoastaan hämäystä varten.

Kun valitun maan kortit tulevat loppuaan kohti, pelaaja heittää korttinsa pois oman vuoron kohdatessa. Tikin voittaa isoimman valtin pelannut, joka kerää kortit joukkueensa voittotikkien pinoon ja ne asetetaan kuvapuoli alaspäin. Se ajaa myös seuraavaan tikkiin.

Pidron pisteenlasku

Pisteenlasku Pidrossa tapahtuu silloin, kun kaikki kortit on pelattu. Joukkueet saavat pisteet niistä korteista, jotka ne ovat voittaneet. Poikkeuksena tässä on valttikakkosen piste, joka menee sen pelanneelle joukkueelle.

Pisteet saa kirjata, jos huudon tehnyt pari sai lupaamansa pistemäärän tai enemmän. Jos tämä yritys ei onnistu, pari menettää huutamansa pistemäärän verran, eikä sille anneta ollenkaan pisteitä keräämistään korteista. Vastaavasti vastapuoli kerää aina keräämänsä korttipisteet.

Pidro päättyy 62 pisteen rajapyykissä. Jos molemmat joukkueet saavuttavat 62 pisteen rajan samalla kierroksella, joukkue, joka on tehnyt korkeimman huudon viimeisellä kierroksella voittaa.

Pidron mielenkiintoinen historia

Pidron historia alkaa erään tietämyksen mukaan 1600-luvulta, jolloin sen lähtökohta toimi englantilainen All Fours –tavernapeli. Tässä pelissä saa pisteitä korkeimmasta valtista, pienimmästä valtista, valttisotilaasta ja pelin voittamisesta.

Yhdysvalloissa All Fours -peliä kutsuttiin nimillä Old Sledge ja Seven Up, joista kehittyi Pitch-huutokauppapeli Pitchissä huutokaupattiin valintaoikeuden valtti ja pelistä syntyi useita muunnelmia. Yksi niistä oli Pitch with Fives, jossa valttimaan viitonen toimi myös pistekorttina, joka toimii viiden pisteen arvoisena.

Pitch with Fives -peliä alettiin kutsua nimellä Pedro. Double Pedro lisäsi arvokortiksi vielä toisen viitosen, mikä tarkoittaa, että se on valttimaan kanssa samanvärinen viitonen. Tässä vaiheessa pelin säännöt olivat melkein samat kuin nykyisen Pidron kanssa, jolloin se saapui myös Suomeen. Tällöin sen nimeksi tuli Pidro.

Pidroa kuten muita pelejä tulee pelata maltillisesti, varsinkin, jos sitä pelataan rahalla. Vastuullinen pelaaminen on aina tarpeellista, koska peliongelmat ovat vakava ilmiö. Pelaa aina omien riskinsietokykysi puitteissa, äläkä koskaan pelaa enempää kuin mitä sinulla on varaa hävitä.